lördag 19 december 2009

Köldhålet Börje

Samtidigt som mina äventyr med bussen i fredags morse noterade G. hemma temperaturen minus 21 utanför köksfönstret. Minus 12 skrev jag i blogginlägget en timme senare, baserat på vackertväders information. Hmmm, något stämmer inte riktigt...

Jodå. Strax efter midnatt befann jag mig i en taxi på väg hem från stationen, och kunde notera hur temperaturen sjönk ju närmare Börje vi kom. Från minus 12 vid stationen till minus 20 vid Börje kyrka. Taxichauffören var lika fascinerad. Uppenbarligen är Börje värsta köldhålet!

G:s pappe uppe i Hälsingland brukar, när det är så kallt - gå upp och starta bilen tidigt på morgonen, liksom köra en sväng på kvällen, för att den inte ska bli för kall. Vad skulle nu Rolf säga om två minus 20-nätter utan uppvärmning?

Vi tänkte ge oss iväg på lite ärenden idag vid lunch, och det var med viss spänning jag vred om nyckeln. Och visst hade kylan haft en viss inverkan - det tog dubbelt så lång tid innan motorn startade som det brukar - eller två sekunder istället för en. Inga som helst problem alltså - skönt att veta eftersom Rolf saknar motorvärmare. Vi gjorde för övrigt samma iakttagelse på Rolfs mätare angående temperaturen - det är minst fem grader kallare här ute än närmare stan.

Hemma i salen har förstås köldknäppen haft effekt. Temperaturen var nere på drygt fyra grader som lägst nu på lördagsmorgonen, och mellan dörrarna i salsingången hade två flaskor i backen med julmust frusit och gått sönder. Nå, nu stod den förstås direkt på ett kallt klinkersgolv...

Eftermiddagens eldning - kombinerat med en byggfläkt på två kilowatt - gav dock god effekt och salstemperaturen var nu drygt åtta när vi gick och lade oss. Jag tror vi slog nytt rekord i täljstenskaminens ugnsemperatur också - 220 grader stannade mätaren på. Vi har också eldat på bra i köket, med 210 grader som ny toppnotering där. En timmes vedhuggning under dagen gav väl åtminstone halva veckans behov av finhuggen, och därmed mer värmeeffektiv, ved.

Framåt jul så säger dock prognoserna att vi ska få närmare nollan, så förhoppningsvis går det att få dräglig temperatur i salen inför julfirandet med släkten. Fram till dess är det eldning varje dag som gäller, men jag klagar inte :)

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar