tisdag 29 december 2009

Fågelmatning

Redan ett par veckor innan jul så köpte vi solros- och hampafrön för att kunna bjuda fåglarna på lite mat så här under vintern. Hela hösten har det kryllat av fåglar i våra vildvuxna häckar men när vi hängde upp fågelmataren sisådär i mitten av advent så kom det inga besökare till den. Det kanske inte är så konstigt med tanke på att ingen bott här på sex år och vi vet ju inte om de fått mat ens när huset var bebott.

På julafton satte vi i alla fall upp den julkärve som vi köpt och jag vet inte om det var den som gjorde susen (det luktar verkligen säd om den nämligen) men häromdagen såg jag och lilla S några småfåglar som åt lite frön. De vågade sig dessutom fram trots att Spinn var med oss ute i trädgården.

Jag är dock urdålig på fåglar och har inte ens orkat lära mig se skillnad på talgoxe och blåmes, men det är väl dags nu. Tror nämligen att det var endera som vi har besök av. Det var inte en domherre iaf - för de känner till och med jag igen. Skall bli spännande och se om några fler hittar hit, nu skall det ju bli nedåt minus tjugo igen så de kan nog behöva all extramat de kan få.

/G

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar