tisdag 3 augusti 2010

Klass 1-varning om mycket regn

Ikväll hann jag få det sista halvmåneformade överfönstret på plats, efter lite ytterligare hyvlande och filande. De hade pratat om mycket regnande under natten på lokalradion, så det var lika bra att få det gjort. Men först när jag skulle sätta fast den övre haken i fästet insåg jag varför det varit så svårt att få dit fönstret. Den passade inte med fästet - men det hade nog haken i det första fönstret gjort, som satt placerad några centimeter längre till höger.

Jag kollade det första fönstret utifrån, och nog glappade det lite mot ramen på precis de ställen där jag fått fila på det andra. Fel fönster på fel ställe helt enkelt, vilket jag aldrig upptäckte eftersom det första halvmånefönstret ändå gick in, och där saknades haken för det övre fästet så det upptäckte jag aldrig då.

Typiskt, jag skulle ha varit noggrannare helt enkelt. Nå, filat är filat. Jag får se om jag orkat byta plats på dem senare för att få lite bättre passform. Målas bör de också göras innan höstrusket.

Idag var första dagen på kontoret efter semestern. Inte så fullt på tåget, och ganska lugnt på kontoret också. Jag hade ett långt samtal med företagets grundare B. om att köpa loss den del jag jobbat med nio av de tio senaste åren och driva den i egen regi, istället för att fortsätta på marknadsavdelningen som jag gjort nu senast. Vi kom fram till att det skulle vara möjligt, bara vi kan komma överens om priset.

Rätt ironiskt om allt går i lås. Jag som för inte så länge sedan svor på att jag aldrig skulle bli egenföretagare. Men, vad gör man inte för att få syssla med något man älskar, även om lönen skulle bli mycket lägre. Det kanske är huset - förre ägaren F. har drivit konsultfirma i ganska många år, och hade stora salen som kontor.

/A

1 kommentar: