onsdag 18 augusti 2010

Skördetid och strömavbrott

Det har varit rätt hektiskt för G den senaste veckan, med det sista av avhandlingen att skriva klart och lämna in till tryckeriet idag. Kvällarna har varit vikta åt skrivande och inte bloggande. I lördags gjorde vi i alla fall samma sak som förra lördagen - jag och lilla S. roade oss på stadsbiblioteket och på en lekplats i Fålhagen, medan G. jobbade några timmar på BMC. På söndagen gjorde vi saft - men mer om det i ett annat inlägg.

Själv blev jag förkyld i söndags eftermiddag - det började med ont i halsen, fortsatte på måndagen med väldigt skrovlig röst, feber på natten och helt täppt i näsan i tisdags. Nästäppan försvann dock mestadels idag, då jag istället hostar. De olika stegen går i alla fall så fort att jag inte hinner tröttna.

"Dagisförkylning" kommenterade en kollega med ett lika gammalt barn sedan jag snutit upp en halv rulle papper på en timme, och ja, det är det nog. En ny dagistermin och nya bakterier att vänja sig vid för lilla S - och oss. Men värre är det nog för de ungar som håller på att skolas in nu.

Efter denna sjukdomsutläggning kan jag lika gärna fortsätta med en småbarnsföräldrastereotyp till: Kiss och bajs. Helt naturlig samtalsämnen föräldrar emellan. Jo, lilla S. kissade på pottan för första gången i söndags. Vi försöker få honom att upprepa bravaden, men hittills utan resultat. Att sitta på den utan blöja och läsa bok är dock inte så dumt, så vi hyser gott hopp om potträningen, som vi inte hann med på semestern.

Det är skördetid i Börje, och fullt med skördetröskor på fälten. Igår tisdag hittade vi en på åkern bredvid kyrkan när vi var på väg hem från dagis, och var tvungna att stanna och titta närmare på den.

Bonden höll på att rensa bort trassliga härvor som fastnat i den roterande delen. Sen gav han sig iväg igen.

Men vad var det egentligen han skördade? Jo, dessa små fula skidor...

...som innehöll vackra, gula ärtor!

Det hade kommit en regnskur på dagen, sade bonden, så ärtbuskarna hade blivit lite sega och det var därför han var tvungen att rensa skördetröskan då och då.

Strax innan 19:30 igår försvann strömmen, och kom inte tillbaka förrän efter midnatt. Lyckligtvis hade vi ätit, och G. kunde jobba i ficklampssken och på den bärbara datorn. Vid 1 på natten blev vi väckta av katterna, som tagit upp en levande mus i sovrummet. Efter att jag och katterna jagat den under sängen och ut i hallen fick jag tag på den, och kunde släppa ut den, tilltufsad men levande.

Det går framåt med mina starta eget-planer. Jag håller på med ett utkast till köpeavtal, samt att försöka få tag på ett vettigt domännamn. Rätt webbadress lär ge mycket kortare startsträcka, särskilt om den förklarar vad verksamheten går ut på.

/A

1 kommentar:

  1. Heja jag håller tummarna för dina planer och hoppas ni inte blir allt för sjuka denna termin.
    mvh lena

    SvaraRadera