måndag 23 augusti 2010

Sensommarkväll och helgen som varit

En vacker, om än inte så varm sensommarkväll. Imorgon ska det dock bli regn - mycket regn - så jag passade på att klättra upp på taket och ersätta den trasig nockpannan med en av de gamla enkupiga pannorna förre ägaren F. sparat.

Jag passade på att ta några bilder på utsikten. Tänk om man hade ett torn på huset...

Det märks att solen börjar gå ned all tidigare.
Sista rycket för bönderna att få in skörden nu. Åkrarna bredvid oss skördades i fredags. Lyckligtvis - om man nu kan säga så - var lilla S. hemma från dagis och sjuk, så han och G. kunde titta lite på maskinerna.

Jag hann med att klippa halva gräsmattan igår kväll, och lilla S. hjälpte till med resten idag.

Sen tog han vägen också, för säkerhets skull.

Han hade kryat på sig tillräckligt för att vara på dagis. Både G. och jag dras dock med resterna av förkylningen.

I lördags åkte vi till Ikea, Biltema, Toys R Us, ÖB och Röda korset. Av någon anledning var lilla S. farmor också där samtidigt, på alla ställena!

Lilla S. fick en sats med 90 Duplobitar, och till sin enorma förtjusning också en liten "riktig" grävmaskin. En försenad födelsedagspresent, sade farmor. Grävmaskinen lekte han sedan med hela helgen.

G. ville ha en klocka i tv-rummet, och kom på idén med en jättestor. Siffrorna kommer från en hoppa hage-matta, köpt liksom urverket på Biltema. Visst blev det bra!

Tyvärr orkar urverket bara med tre kvart av en hel timme - minutvisaren fastnar på kvart i och orkar inte runt - så vi får byta det nästa helg.

Igår var jag vaken till midnatt och korrläste G:s avhandling som hon fått korrektur på från tryckeriet. Några småfel hittade jag, men jag var rätt trött där på slutet. Jag ska nog ta och släcka lite tidigare idag - typ nu.

/A

1 kommentar: