söndag 1 augusti 2010

Nyrenoverade fönster

23.897 kronor. Det var den senaste fakturan från Uppsala Fönsterhantverk på, för de sex ytterbågarna för sydfönstren de renoverat och glasat under sommaren. Förutom 3,8 kvm restoverglas (7410 kr) gick det åt 2,5 kilo linoljekitt (150 kr) och 13 nya hörnjärn a 25 kr styck.

Bågarna krävde en hel del trälagningar - 24 timmar är fakturerade, liksom 2 meter 2"8 kärnfura från Gotland. Johan sa dock att de egentligen hade lagt ned 18 timmar till på de halvmånformade överfönstren, som var rätt knepiga att få ihop, men att de tog de timmarna som lärotimmar. Dessutom gick det åt 8 timmar att ta bort några av de gamla rutorna som satt kvar - ikittade med byggskum eller nåt liknande - och sätta i de nya glasen.

Dyrt? Det kanske kan tyckas. Å andra sidan lär fönstren hålla i hundra år till. Säg de nytillverkade som har den livslängden!

Nu återstod dock problemet att sätta fönstren på sin plats. Sydfönstren har alltså stått de senaste 5-10 åren med bara innanfönstren i, och karmarna har förstås farit lite illa under tiden. Med viss spänning måttade jag in de första fönstren igår. Förutom att jag förstås lyckades ta fel bågar båda gångerna gick det över förväntan.

Ovan sitter de nya ytterbågarna på sin plats. Överfönstret väntade jag dock med.

Idag gav jag mig på det andra sydfönstret medan lilla S. sov middag. Så här såg det ut före:

Observera att innerbågarna är på väg att falla ur... något inte hade varit särskilt bra, upptäckte jag när jag plockade ur innerbågarna. Överfönstret vilar nämligen direkt på de båda lösa innanfönstren!

Den trasiga rutan vi ersatt med en bit spånskiva med hål i har tjänat som kattlucka. De två vita sladdarna går till parabolen - killen som installerade den förra sommaren borrade bara rakt igenom fönsterkarmen. Inte särskilt snyggt, och dessutom lyckades han vinkla hålen snett så att de kom ut där ytterbågen skulle sitta. Att fräsa in hål för dem i karmen var alltså det första jag fick göra nu när jag skulle sätta i fönstret. Nångång ska vi dra om dem snyggare...
Av fyra treluftsfönster passade tre utmärkt. Det fjärde - till höger på bilden - går inte riktigt att stänga helt, eftersom bågen tar emot karmen på insidan. Jag slipade och högg lite med ett stämjärn för att få det på plats, men hann inte riktigt klart idag.

Däremot fick jag överfönstret på plats utan större problem. Jag fick säkra det med några spikar, eftersom det inte har några gångjärn, och haken som håller fast det på insidan i ovankant saknades.

Överfönstret till det andra sydfönstret trilskades dock, och ville inte passa i bågen. Jag letade fram en hyvel och försökte ta bort lite trä både från fönstret och karmen. Även stämjärnet kom till pass igen.
På bilden nedan syns problemområdet som jag slipat ner. När jag fick ge upp för dagen hade jag dock fått ena halvan av halvmånefönstret att passa - förhoppningsvis kan jag hyvla ner det sista imorgon.

Både bågar och karmar ska förstås målas också, men det får bli ett senare problem.

Vi börjar falla in i de gamla rutinerna nu när semestern är slut och jobbet börjar på måndag. Idag veckohandlade vi på förmiddagen, och har både lagat köttfärssås och köttbullar inför veckan. Lilla S. har skaffat sig nya rutiner också. De senaste dagarna är det ett dagligt bad som gäller. Gå och bada!, deklarerar han och marscherar upp för trappan till badrummet. Det är bara att följa efter och fylla baljan. När vi protesterade igår påpekade han att han var "lite smutsig"... och vad kan man invända mot det?

Efteråt ville han digga musik i G:s hörlurar:
Spinn-katt är kelig och sover i vår säng, och är med oss när vi är ute. Jag tror det är lite löp på gång, men trots att hon är okastrerad och ute och ränner har det inte blivit några ungar. Ikväll kom hon in med först en död mus, och sedan en levande, som jag räddade från dödens käftar.

Jag släppte den på andra sidan vägen, och hon gav upp jagandet för natten. Ge upp skrivandet bör jag nog göra själv - imorgon väntar jobbet, även om jag jobbar hemifrån eftersom det ska komma hantverkare och fixa köksskorstenen.

/A

1 kommentar:

  1. Vilka underbara fönster!

    Helt rätt att satsa på de befintliga fönstren. Själv har jag halvmoderna ruttna skitfönster i mitt kapell så jag har inga dubier när det gäller fönsterbyte. Jag ska i alla fall behålla samma stil på fönstren som det var original.

    SvaraRadera