tisdag 24 augusti 2010

Skorstenräkning och brunnsdata

Gick lite tidigare från jobbet idag, svepte förbi dagiset och hämtade lilla S, och hann titta förbi öppna förskolan (premiäröppet idag) innan den stängde vid 1600. Förutom att vara social hade jag också ett ärende: Att fråga Lena om vi kunde hyra in bord och stolar från församlingshemmet till G:s disputationsfest i slutet av september. Pastorsexpeditionen var den som bestämde, fick jag veta, så jag ska slå dem en signal.

Sen var det dags för besök av en värmepumpskille som skulle kika på huset inför en offert. Han menade att det var bäst att dra in vattenburen värme i salen och köra den på samma som resten av huset, istället för att ha en luft/luft-värmepump bara för det utrymmet. Han lovade att räkna på både bergvärme och luft/vatten.

Jag kikade i Brunnsarkivet hos SGU för att se vilken data vår dricksvattenbrunn hade, och fick fram detta:

BORRDATUM 19900124
TOTALDJUP 45.00000
DJUP_TILL_BERG 6.5
VATTENMANGD 7300
RORBORRNING_TILL 9.00000
STALFODERROR_TILL 9.00000
PLASTFODERROR_TILL
BOTTENDIAMETER 162.00000
TATNING CEMENTERING

Ecoluft då? Nja, de är helt avskrivna - jag får återkomma om varför.

Sitter och lägger in lite räkningar, och kan konstatera att skorstensrenoveringen av de båda kanalerna, plus takbrygga och 16 nya steg, gick på 15.035 kronor, med ROT-avdrag avdraget. Inte farligt alls!

Nu när det börjar bli ruggigt är det nog dags att provelda i köksspisen också, inte minst för att bli av med drivorna av snorpapper vi lämnar efter oss. Enveten förkylning det där.

/A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar