lördag 7 augusti 2010

Lördagsjobb

Vi överlevde första arbetsveckan efter semestern, även om jag drogs med en viss träningsvärk på fredagen efter torsdagens dikesröjande. Jag fick ett helt ok prisförslag från min chef B. på lossköpandet av "min" del av företaget, så nu känns det som att det bara är detaljer kvar innan jag kan starta eget. Rätt många detaljer, förstås, men ändå...

Min mobilapp, som använder data från yr.no, påstod att det skulle regna hela helgen. Sen ändrade den sig och lämnade halva lördagen fri. Perfekt tänkt jag, och passade på att klippa gräset på förmiddagen. Den här gången tog det bara 52 minuter istället för en timme - mitt myrstacksbortforslande har gett resultat. Så här ser gräsmattan ut uppifrån taket:

G. behövde in till BMC och jobba lite på sin avhandling, så vi åt lunch i stan och skiljdes sedan åt. Lilla S. och jag roade oss på stadsbiblioteket, och lånade en hög med böcker. Bland annat Mamma mu städar, Brandbilar och andra specialfordon, en Alfons om spöken och två Halvan-böcker om bussar och bärgningsbilar. Örnis bilar blev det också.

Vi tänkte sedan gå ned till Vaksala torg och spana in loppisen, men då hade det börjat regna. Istället fördrev vi lite tid med att utforska bibliotekets innergård, och hittade ett oväntat hörn med höga spaljeer.
När vi hörde sirener och tutande var vi dock tvungna att springa och kolla, och hann se slutet på en parad med stora motorcyklar - vissa med sidovagn, och andra med släp. Sen gick vi neråt Fålhagen ändå. Lilla S. propsade på att gå till lekplatsen vi inte varit på på ett år.

Det var ganska tomt efter regnet, men där lekte vi till det var dags att åka upp och hämta G.





Lilla S - ett blivande forskarämne?

Det fanns en del mystiska apparater. Bäst att inte stänga av den här!

Tidigare i veckan hade Skorstensknuten varit där och fixat takstegarna också, upptäckte jag när jag såg att det nu stod fyra steger lutade i hörnet. Den sista är den gamla förzinkade takstegen, som de skulle byta mot snyggare och bättre steg.

Nu syns det inte riktigt i motljusbilden, men de är tegelröda och smälter bättre in.

Sotarna borde vara nöjda med den nyinstallerade gångbryggan också.

Att trampa direkt på nockpannorna kan vara både halt, och skadligt för pannorna. Den nedan sprack när skorstenskillarna var här. De lovade fixa en ny, men hade uppenbarligen inte hunnit hitta någon till de var här igen.

Lite lagom bra inför höstregnen.

Så här blev köksskorstenen med de nya stålrören installerade.

Det ser lite udda ut när man tittar ned... det borde vara lättsotat i alla fall!

Vi har rätt fin utsikt över åkrar och fält från taket.

Här är en närbild på ett av de nya takstegen. Notera hur mycket skräp som samlats i hängrännan! Så blir det med två stora björkar över huset.

Jag passade på att rensa alla hängrännor när jag ändå var ute och klättrade, det gick på en halvtimme. Jag satte några hinkar under stuprören ocks, innan jag noterade att väderprognosen nu ändrats till inget regn alls på söndagen - från kanske 50 millimeter! Märkligt.

/A

P.S. Nu åskar det lite på håll, bäst att stånga av datorn och sova istället.

1 kommentar:

  1. Hängrännor är ett problem vi måste tömma våra minst två gånger om året, men ni har ju inte fullt med tallar runt huset som tur är för klättra uppe på erat tak skulle jag inte våga.

    Lilla s blir nog en forskare med tiden.

    Kul med biblans inner gård den glömmer man bort att den finns, var ut i den när mina barn var små.
    mvh Lena

    SvaraRadera