torsdag 19 augusti 2010

Saftning

Bredvid hönorna så finns det får... Vi besökte dem i söndags efter lunch innan vi gick hem för en välbehövlig eftermiddagssömn.

Kvällen ägnades åt bärplockning och saftkokning. Drygt två liter vinbär, varav en deciliter svarta, blev skörden från våra buskar. Alldeles lagom mycket för att plocka under en timme, man hinner inte tröttna. Även om det väl hade varit roligt att hinna före fåglarna med att plocka de svarta. Men det får vänta till nästa år.

Saftgrytan sattes på spisen och någon timme senare så hade vi 11 dl färdig saft. Den knasiga kattvilopallen som vi köpte på rea på IKEA passade alldeles utmärkt som ställning för silduken, om man vände den upp och ned.


Igår mitt på dagen så lämnade jag in min avhandling för tryck, det är några korrekturläsningsrundor kvar och sen skall jag fixa med allt annat innan själva disputationsdagen, men ett stort steg på väg var det iaf. Nu slipper man ha skrivandet i bakhuvudet hela tiden - vi har planerat in en tur till IKEA i helgen för att roa oss lite.

/G

2 kommentarer:

  1. Vad spännande att det snart är dags för disputation. Du måste lägga ut din avhandling i bloggen så jag får läsa den, även om jag säkert inte förstår ens hälften. :-)

    SvaraRadera