onsdag 11 augusti 2010

Värmepumpar?

Kjell från Ecoluft AB - eller "Ecoluft.stockholm AB" som företaget officiellt heter - ringde strax innan 18. Han var i Uppsalatrakten igen, och undrade om vi kunde göra ett nytt försök att prata värmepumpar, efter att han avbokat de tidigare planerade mötena.

Jodå, det fick han, och vi satte oss i stora salen när han kom. En rätt slipad försäljare, som rekommenderade en Daikin luft/vatten-pump till golvvärme och tappvatten, och en luft/luft-pump till stora salen. Summa 115.000 kronor. Han fick jobba rätt hårt - jag har ju alltid haft en stark aversion mot fula, bullrande (?) utomhusenheter - men fick mig att ändå överväga alternativet på riktigt.

Att skriva på en order för luft/luft-värmepumpen redan nu, med motiveringen att jag hade 14 dagars ångerrätt, gick dock inte hem. Så gör man inte affärer, svarade jag. Efter lite grumsande fick jag istället en offert som gällde till sista augusti, så nu blir det till att prata med lite andra säljare och göra lite research.

Alternativ som bergvärme? då "Nja, ingen garanterar att borrhålet är lika effektivt efter ett par år som i början", menade han. Jordvärme var bättre, men väldigt mycket slang att gräva ned. Luftpumparnas utomhusdeler gick dessutom att bygga in snyggt.

Fan tro't. Daikin? Och kan man lita på Ecoluft? Jag återkommer i frågan.

/A

1 kommentar:

  1. Sista dagen på offerten, hör av dig om du är intresserad. MVH KJell Löfgren Ecoluft, 0709-299 643.

    SvaraRadera