måndag 2 augusti 2010

Lagning av skorsten

Idag var det dags för Skorstensknuten att komma och täta rökkanalerna i köksskorstenen som sotaren klagat på. Jag hade fått en offert på drygt 10.000 kronor, inklusive sommarrabatt och med ROT-avdraget avdraget, vilket jag tyckte lät väldigt billigt.

Alltför billigt skulle det visa sig - de hade missförstått och trott att det bara var en kanal som skulle tätas. Skorstenen var också närmare åtta meter hög istället för sex. Efter lite konfererande med chefen gick jag med på ytterligare 5000 kronor.

Vi fick offra två kakelplattor vid varje spjäll för att de skulle komma in till kanalerna. Det gör nu inte så mycket - G. och jag tycker ändå inte om den gula färgen... och nu kanske vi får ändan ur och gör något åt den. Som synes var de duktiga på att hänga för plast så att köket inte skulle bli smutsigt. Sotaren som var här var inte lika omtänksam - vi har fortfarande sotarhänder kvar på vindsluckan, till exempel.

Jag hade egentligen tänkt att de skulle få glidgjuta kanalerna, men de lyckades övertala mig att ett insatsrör var praktiskt taget lika bra - och förstås mycket snabbare att få på plats.

Upp på taket, ner i skorstenen...

...och isolerande vermekulit runt omkring. Nedanför spjället smetade de på bruk så långt de nådde, i förhoppning att det otäta mellan kanalerna inte var längre ner. Efter att ha tejpat för hålen i murstocken med byggplast och silvertejp var det dags för provtryckning.

Vädret var inte det bästa, med regn som gjorde att röken inte var så pigg att stiga. Istället tenderade den att sjunka ned i de andra kanalerna, vilket gav en del falska larm när röret "kuddades" för att se om röken sipprade ut på fel ställen. Till sist kom vi dock fram till att tätningen var bra nog, och hålen murades igen.

Inalles en dags jobb för två man. Återstår taksteg och takbrygga till den andra skorstenen på huset, som sotarna krävde. Eftersom jag ville ha dem i en röd färg som inte syntes mot teglet var de dock beställningsvara, så de kommer tillbaka senare i veckan och ordnar det.

En nockpanna trampade de också sönder, men lovade att fixa en ny. Jag tror inte vi har några i reserv här i huset.

Jag googlade runt lite efter kanaltätningsmetoder, och hittade bland annat denna utmärkta sida med bra bilder och tips: http://www.kanerva.se/

Svenska Byggnadsvårdsföreningen har också tips, och råd apropå sotaråsikter om gammaldags konstruktioner som inte är godkända enligt dagens normer, tex bjälkar för nära murstocken. Nya regler gäller dock inte retroaktivt, och var det tillåtet när huset byggdes är det det fortfarande idag. Det enda som måste finnas idag är takstegar (så att sotaren inte halkar och slår ihjäl sig).

Den händiga kan också renovera sin skorsten själv. Det finns tex insatsrör att köpa
i den här webbutiken, utan några krav på att man är fackman eller företagare. Hmm... deras rostfria rör kostar bara hälften så mycket än Skorstensknutens... jag undrar hur stor kvalitetsskillnaden egentligen är där.

Nåväl, av budgeterade (gissade) 50.000 för skorstensreparationer när vi köpte huset lär summan landa på en knapp tredjedel, så vi kan knappast klaga!

/A

1 kommentar:

  1. Oj vad erat hus blir bra, det var tur den förra ägaren flyttade så huset blir lagat där det behövs.
    Tjinge ling Lena

    SvaraRadera